Zostań skutecznym networkerem odbierając porady topowych przedstawicieli branży.
StrefaMLM

Która firma MLM jest najlepsza?

„Moja firma jest najlepsza!” – można przeczytać lub usłyszeć w dyskusjach prowadzonych przez partnerów firm marketingu sieciowego. „U mnie plan marketingowy daje najlepiej zarobić” – to kolejny argument przytaczany w tego typu rozmowach. „W mojej firmie produkty są najlepsze na świecie!” – to trzeci powód najczęściej przytaczany jako uzasadnienie tezy, że firma danego networkera jest najlepsza.

Dyskusja opierająca się tylko na takich argumentach zwykle nie przynosi rozstrzygnięcia. Nawet wtedy, gdy dotyczy szczegółów planu kariery i produktów lub usług. Nie ma bowiem tak naprawdę zdefiniowanych jasnych kryteriów, na podstawie których można rzetelnie porównać firmy. Oczywiście można dogłębnie porównać plany marketingowe dwóch firm. Można oszacować, w której firmie da się więcej zarobić przy porównywalnej ilości włożonej pracy i w określonym czasie. Ale czy da się wykonać taką analizę dla ponad 100 firm MLM działających na polskim rynku? Jak więc podejść do tego tematu?

STABILNOŚĆ

Należy rozpocząć od pytania: Która firma jest dla mnie najlepsza? Co jest dobre dla mnie, nie musi być takie dla drugiej osoby. Jednak dla wszystkich bardzo ważna jest stabilność. Budowanie biznesu w marketingu wielopoziomowym, zresztą najczęściej również każdego innego, jest działaniem długofalowym, o wieloletnim horyzoncie czasowym. Upadek firmy, z którą się współpracuje, to jedna z najgorszych rzeczy, która może się przydarzyć. Oto, co należy w tej kwestii sprawdzić:

Opinie o właścicielach, osobach zarządzających, ich historie biznesowe. Jeśli osoby te prowadziły wcześniej jakieś firmy, istotna są informacje o tym, jak prosperowały, czy nadal istnieją, a jeśli nie, co było przyczyną zakończenia ich działalności. Ważna jest również dotychczasowa kariera takich osób. Bardzo dobrym argumentem na plus jest wcześniejsza praca na szczeblu zarządzającym w firmie MLM.

Czy firma na czas składa raporty finansowe? Do tego są zobowiązane, w określonych przez prawo terminach, spółki z ograniczoną odpowiedzialnością lub akcyjne. Jeżeli nie robią tego na czas, istnieje duże prawdopodobieństwo, że chcą coś ukryć. Tym bardziej, że są świadome kary za spóźnienie.

Stabilne warunki współpracy. Jeśli dotąd plan marketingowy był zmieniany na nie korzyść, podwyższane były znacznie ceny powyżej wzrostu inflacji, produkty straciły na jakości, to takie sytuacje mogą się powtarzać. Aby nasz biznes był stabilny również stabilne muszą być warunki współpracy.

Nowa czy długo już istniejąca na rynku firma? Liderzy nowo powstałych firm kuszą tym, że ich zdaniem oferują wyjątkową szansę w postaci zajęcia miejsca wysoko w strukturze. Czy to rzeczywiście ma znaczenie? Firmy MLM istnieją w Polsce już od prawie 30 lat i nadal się rozwijają, nadal podejmują z nimi współpracę nowe osoby, nadal liderzy w ciągu kilku miesięcy, do roku, dwóch potrafią zbudować sobie pokaźny dochód. W kwestii oceny stabilności firmy przewagę mają te istniejące już na rynku od przynajmniej kilku lat. Znana jest ich historia, tempo rozwoju, sposób podejścia do swoich partnerów. Nie przekreśla to oczywiście nowych firm. Niektórzy takie tylko wybierają, bowiem chcą uczestniczyć w rozwoju czegoś nowego, lubią takie wyzwania. W końcu każda firma kiedyś była nowa.

Polski oddział. Jeśli firma zagraniczna utworzyła polski oddział, wymagało to od niej jakiegoś zaangażowania. Oznacza to, że przynajmniej na ten moment chce kontynuować działalność w naszym kraju. Im to zaangażowanie lepsze, większe, biuro we własnym budynku, własny magazyn i inna infrastruktura, tym lepiej. Brak polskiego oddziału nie oznacza traktowania obecności na polskim rynku tymczasowo. To może być związane z kwestią opłacalności – racjonalności utworzenia oddziału oraz względami organizacyjnymi – strategią globalną w zakresie zarządzania i logistyki.

Przynależność do PSSB. Podmioty marketingu wielopoziomowego należące do Polskiego Stowarzyszenia Sprzedaży Bezpośredniej zobowiązane są do przestrzegania kodeksu PSSB. Obliguje on firmy do etycznego postępowania względem partnerów i klientów na wysokim poziomie.

SZKOLENIA I MATERIAŁY FIRMOWE

Szkolenia firmowe. Rozwój struktur jest w interesie liderów oraz samej firmy. Powinna ich wspierać poprzez organizowanie szkoleń online oraz offline. W przypadku tych na żywo istotne jest, aby były odbywały się w różnych częściach Polski. Chodzi o to, aby duża odległość nie stanęła na przeszkodzie w ich uczestniczeniu.

Materiały firmowe. Próbki, ulotki, katalogi – to standard. Jednak wraz z nastaniem ery powszechnego wykorzystania Internetu w pracy networkerów sieciowych, ważne stało się, aby mieli oni odpowiednie narzędzia. Najpowszechniej z nich stosowane i bardzo potrzebne obecnie to filmy przedstawiające firmę, jej produkty, plan marketingowy. Jednak niektóre firmy idą dalej i oferują swoim partnerom bardziej zaawansowane narzędzia automatyzujące i tym samym przyspieszające ich pracę.

Informacja o ilości awansów. Jeśli firma udostępnia informację o ilości osób, które weszły na wyższy poziom w planie kariery w danym czasie, to może stanowić ona mocny argument przemawiający za wyborem danej firmy. Jednak porównanie to można dokonać wprost, jeśli firmy mają podobną ilość partnerów. Uwzględnić też trzeba poziom obrotu kwalifikujący do otrzymania wyższej rangi.

WARUNKI WSPÓŁPRACY

Zrównoważony plan marketingowy. Są firmy, które szczególnie hojnie wynagradzają początkujące osoby. W innych więcej pieniędzy z marży z obrotu produktami lub usługami kierowane jest do partnerów na będących na wyższym poziomach. Ważne jest znalezienie w tym odpowiedniego balansu, aby odpowiednio wysoką motywację finansową miały osoby na wszystkich szczeblach kariery.

Wielkość miesięcznej kwalifikacji. Jest nią wymagana minimalna comiesięczna wartość zakupów, uprawniająca do otrzymania prowizji od obrotu generowanego przez swoją strukturę, czyli swojego wynagrodzenia. Jeśli jest mała, to odpowiednio małe będą obroty struktury i tym samym zarobki. Jeśli za duża, to może być barierą dla osób, które zarabiają jeszcze mało i nie będzie ich stać na takie zakupy. Wydaje się, że optymalną kwotą są zakupy w wysokości około 300 zł.

Produkty i usługi szybko rotujące. Aby co miesiąc otrzymywać wynagrodzenie z obrotu swojej struktury, partnerzy firmy muszą co miesiąc dokonywać zakupów. Są oczywiście wyjątki, gdy zakupy wykonuje się znacznie rzadziej, a ceny są wyższe. Ma to jednak zastosowanie do specyficznych produktów, częściej usług – zwykle finansowych. Model działania takich firm jest odpowiednio dostosowany do ich oferty.

Ceny produktów i usług. Powinny być takie, aby również osoby początkujące były w stanie je kupować. Dobry testem na sprawdzenie, czy cena nie jest za wysoka, jest odpowiedzenie sobie na pytanie: Czy z czystym sumieniem zaproponowałbym kupienie tych produktów swojej mamie? Inne dobre pytanie: Gdybym nie zarabiał dzięki tym produktom, czy kupowałbym je nadal?

Program samochodowy. Ważną kwestią jest to, czy lider jest właścicielem samochodu, czy firma. Wbrew pozorom ta druga opcja jest korzystniejsza. Pierwsza w praktyce oznacza wzięcie leasingu. Co prawda firma finansuje raty, ale to lider prawnie ma obowiązek je opłacać. Gdy dany podmiot splajtuje lub jeśli ma siedzibę za granicą i wycofa się z polskiego rynku, lider nadal będzie musiał opłacać raty leasingu. Taka sytuacja jest szczególnie kłopotliwa, gdy lider utrzymywał się tylko ze współpracy z tą firmą.

ZASOBY WŁASNE FIRMY

Patenty, badania kliniczne. Jeśli firma posiada własne patenty, to nikt inny nie może zastosować rozwiązań ich dotyczących. Pozwala to na wyróżnienie swojej oferty produktowej spośród innych firm. Wyniki badań klinicznych suplementów lub kosmetyków są dowodem naukowym na ich działanie w aspektach, których dotyczą badania. Są bardzo mocnym argumentem, że produkty te są skuteczne w zakresie, który objęły badania.

Własne zakłady produkcyjne. Pozwalają na pełną kontrolę nad procesem produkcyjnym, utrzymanie zakładanej jakości produktów oraz w znacznym stopniu na kontrolę nad kosztami wytwarzania. Własne zakłady to również krótki czas wdrożenia do produkcji i tym samym szybkiego wprowadzenia produktów do oferty.

Własny dział IT. Każda firma jest żywym organizmem. Co jakiś czas wprowadzane są zmiany, nowości. Wymaga to modyfikacji programów do obsługi partnerów i naliczania ich wynagrodzeń. W branży informatycznej na porządku dziennym są opóźnienia w świadczonych usługach. Gorzej, jeśli firma je świadcząca zniknie z rynku. Nie każda wtedy podejmie się zmian w programie utworzonym przez inną firmę. Informatycy bezpośrednio zatrudnieni przez podmiot MLM to gwarancja bezpieczeństwa oraz szybkość we wprowadzaniu zmian.

Jest jeszcze jeden sposób na wybór firmy MLM – własna intuicja. Trzeba mieć jednak z nią bardzo dobry kontakt. W przeciwnym razie niezbędne jest skorzystanie m.in. ze wskazówek zawartych w tym artykule. Związanie się określoną firmą to wybór na lata. Nie sprawdza się tu skakanie z kwiatka na kwiatek. Jeśli zbuduje się strukturę, to podczas przejścia do innej firmy nie wszyscy pójdą za Tobą. A jeśli nie masz swojego zespołu i myślisz o przenosinach, to nie rób tego za często. Owszem raz, może dwa, wybrałeś firmę nieodpowiednią dla siebie. Jednak najczęściej o pojawieniu się rezultatów decydują własne kompetencje.

Dołącz do nas na Facebooku