Kogo chciałbyś mieć w swoim biznesie?
W dzisiejszym artykule chciałbym zachęcić Cię do przemyślenia i stworzenia swojej długoterminowej strategii działania.
Wiele osób zaczyna w tej branży bez doświadczenia i niestety nie ma im kto doradzić. Często up-line również zaczął zaledwie miesiąc, dwa temu. Ja nie czuję się wielkim znawcą i guru biznesu MLM, jednak z perspektywy kilkuletniego doświadczenia i popełnienia wielu błędów, pragnę pomóc tobie jednego z nich uniknąć.
Opowiadanie historii sukcesu
Na wielu prezentacjach, nawet topowych liderów z ponad 10 letnim doświadczeniem, niestety spotykamy się z obiecywaniem zarobków typu 5, 10, 15 tysięcy złotych już po kilku miesiącach współpracy.
Oczywiście te obietnice, poparte są wieloma prawdziwymi sukcesami. Nawet w moim zespole mam osoby, które zaczęły zarabiać 10 000 zł po 3 miesiącach współpracy. Jednak osiągnęły to osoby zaczynające w nowym projekcie, ale przyszły do niego z kilkuletnim doświadczeniem w branży. Niestety tego faktu na prezentacji już nie usłyszysz. Czasem jest nawet tak, że było to zaznaczone, ale my ludzie mamy tendencję tylko do słyszenia tego, co chcemy usłyszeć. Tego, co nam się podoba i co jest przyjemne.
Czy i kiedy powinniśmy używać takich historii sukcesu w MLM
Propaganda szybkiego i łatwego sukcesu, jak wszystko w naszym świecie, ma swoje wady i zalety.
Zalet chyba nie muszę tłumaczyć. Obiecując ogromne zarobki zarejestrujesz znacznie więcej osób, co przełoży się na szybkie zarobki. Również osoby z twojego zespołu szybko zarobią pierwsze pieniądze i zbudują przekonanie do tego biznesu. Żyć nie umierać. Klasyczne MLMowe 3->9->27->81 i za 3 miesiące wszyscy jesteśmy milionerami. Znasz to? Słyszałeś na jakiejś prezentacji.
Czy jest jakaś wada strategii historii sukcesu super bohaterów MLM i budowania biznesu na turbo emocjach i entuzjazmie?
Jest jakaś taka zależność, że osoby, które rekrutują się na wielkie obietnice, kierują się emocjami. Podejmują szybko, na pierwszej rozmowie decyzję o dołączeniu. FOMO (fear of missing out – strach przed utratą okazji) działa nie tylko w inwestowaniu. Wielu liderów wykorzystuje się tą zasadę podczas rekrutacji. Ile razy słyszałeś, że firma dopiero wchodzi na rynek i pierwszy możesz być tylko raz? Więc taka osoba szybko dołącza i chce szybko działać. Na pierwszy rzut oka świetnie.
Są jednak wady tego obiecanego szybkiego sukcesu. Jakoś tak jest, że te szybko podejmujące decyzję osoby, równie szybko podejmują decyzję o rezygnacji ze współpracy. Wystarczy, że w pierwszym, czy drugim miesiącu nie osiągną obiecanych na prezentacji zarobków na poziomie 2, 3, 5 tysięcy złotych, to już rezygnują ze współpracy, z przekonaniem, że ten biznes nie działa. Ida w swiat i głoszą, jak to biznes MLM ich oszukał.
Tracisz wartościowe kontakty
Druga konsekwencja stosowania nierealnych obietnic jest jeszcze gorsza. Wyobraź sobie, że obiecujesz racjonalnej osobie, że po trzech miesiącach będzie zarabiać 2 razy tyle, co w obecnym zajęciu do którego uczyła się i zdobywała doświadczenie przez 10 lat. Wtedy taką racjonalna osoba, nie wierzy, że pokazywane przez Ciebie efekty są możliwe i czuję tu jakiś podstęp. W sumie zazwyczaj ma rację. Najgorsze jest to, że nie dołącza do twojego zespołu. Prawdopodobnie, gdybyś pokazał prawdziwe możliwości, ta osoba byłaby zainteresowana.
Więc efekt jest taki, że obiecywanie kosmicznych efektów, osiąganych przez super bohaterów MLM, przyciąga do Ciebie leniwych naiwniaków, a odpycha racjonalnych pracusiów.
Jaki typ osób chcesz mieć w swoim zespole?
Dlatego ja, patrząc długoterminowo, zawsze szukam adekwatnych historii sukcesu do mojego odbiorcy. Wolę obiecać zbyt mało, niż zbyt dużo.
W trakcie rozmowy powinniśmy zadać pytanie o marzenia, cele oraz oczekiwane zarobki w perspektywie następnych miesięcy i lat. Dopiero wtedy prezentować dopasowane do oczekiwań i możliwości tej osoby historie sukcesu. Dodatkowo, gdy usłyszymy kwotę oderwaną od rzeczywistości, sprowadzamy taką osobę na ziemię kilkoma pytaniami:
- czy kiedykolwiek już zarabiałeś takie pieniądze?
- ile czasu się uczyłeś i zbierałeś doświadczenie w obecnym zajęciu?
- więc czy rozsądne jest oczekiwanie, że tutaj już po 3 miesiącach będziesz zarabiać więcej?
- czy robiąc nadal to, co robisz, czy za 2 lata będziesz zarabiał dwu, trzy krotnie więcej?
- ile lat życia Ci zostało?
- czy warto byłoby zainwestować dwa może trzy lata, aby podwoić swoje zarobki?
Dzięki tej strategii, być może początkowo zmniejszysz ilość osób dołączających do twojego zespołu, ale długoterminowo będziesz mieć w biznesie znacznie więcej osób, które chcą uczyć się, działać i budować biznes na lata.
Życzę Ci tylko poważnych i realnie podchodzących partnerów w biznesie MLM
Daj znać w komentarzu, jak Ty podchodzisz do tematu obiecanek w naszej branży.